З досвіду викладання у "Школі педагогічної майстерності"


Шановні колеги!

(замість анотації)

Ця збірка не містить наказів, інструкцій, теоретичних основ з педагогіки, методичних рекомендацій. Тут розташовані матеріали, які, на мій погляд, не менше заслуговують на вашу увагу. Адже так приємно спокійно поміркувати за філіжанкою смачної кави, дозволити собі трохи філософії щодо суті нашої з вами діяльності разом з тим повчитися бути хорошим учителем.

Сподіваюсь, що представлена інформація у вигляді власних роздумів, мудрих думок наших колег, фрагментів з досвіду та світлин  будуть для вас корисними і цікавими. Отже, читаймо та насолоджуймось  разом...

Актуальність проблеми

Чи можна навчити тих, хто знає більше за тебе?

Сучасна школа має бути …сучасною. Але поняття «сучасність» нестійке. Для кожного покоління існують критерії своєї сучасності. Однозначно, можна стверджувати, що сьогодні синонімами до слова «сучасний» є – комп'ютерно грамотний, конкурентоспроможний, креативний, впевнений в собі. Але ж такими і є наші сучасні діти, які вчаться у школах 21 століття. І як би там не було, які б проекти Школи майбутнього  не складали б наші учні, вони все ж таки хочуть бачити  в ній особистість педагога (дякувати Богу)! Але дякувати мало. Потрібно починати ставати сучасним і тим, хто хоче, щоб його взяли в Школу майбутнього, тобто, нам, педагогам.

Завдання нової школи – навчити дитину вчитися, а не просто вкласти  в її голову знання, передбачені шкільною програмою. З дитиною, яка вже відчула смак життя в демократичному суспільстві, учитель повинен працювати зовсім за іншим «сценарієм». І цей пропуск в майбутнє  не  повинен бути копією Заходу  чи того, що було вчора у сусідньому навчальному закладі . Краще спробувати створити власний мікс того, що нам залишили Сковорода, Ващенко, Ушинський, Сухомлинський(це ніколи не буде зайвим у сучасному педагогічному процесі) і того, що ми можемо черпати від наших дітей – інформаційні технології, мобільність.

Звичайно, бути сучасним учителем не просто, але потрібно та можливо. Адже сучасні умови вимагають такого вчителя, який може постійно вдосконалювати свою педагогічну майстерність, професійно зростати, поповнювати свої знання, тобто вчитися. Якщо цього немає, педагог неминуче відставатиме від життя, навіть від своїх учнів, які різними шляхами отримують все нову інформацію про навколишній світ.

Так чому має навчитися сучасний педагог? Адже він має за собою закінчений «виш», немалий досвід, звання та визнання. Але для дітей – це не показник сучасності. Новий педагог має бути гарним психологом, соціальним працівником, вихователем, організатором і навіть менеджером, а ще бути естетично розвиненою і фізично досконалою особистістю. А для цього нам потрібно зробити один крок – захотіти ним стати. Але далеко не всі вчителі готові змінюватися, перетворюватися з передавачів інформації на організаторів навчальної діяльності. Тому наступна проблема – як заставити вчителя стати сучасним. Щоб пробудити це бажання, необхідно довести, що запровадження нових технологій є вимогою часу, необхідною умовою залишатися на плаву.

Шляхи розв’язання проблемної ситуації

Я думаю, що кожен працюючий педагог погодиться з і мною, що навчати дітей у школі нелегко, а навчати педагогів…Актуальність цього питання чомусь так мало обговорюється в сучасних джерелах інформації. І навіть всезнаючий Інтернет на запит «навчання педагога» практично не дає відповіді. Зрозуміло, що самоосвіта вчителя залежить від самого вчителя. Але не завжди кожен з нас може дати собі раду. А як же спілкування з колегами? Тому, щоб учитель не почувався безпорадним і безпомічним одинаком у морі інформації, на допомогу повинна прийти організована належним чином методична робота. Організація методичної роботи з педагогічними працівниками в основному відбувається через використання класичних, традиційних форм. Всі вони мають різні назви, але їх проведення зводиться до нудної одноманітності, під час якої один або кілька педагогів (в більшості ті, хто атестуються) читають десь там переписаний текст, а інші – сидять і займаються своїми справами. Звичайно, кожен учитель – це особистість. То як же повною мірою задіяти потенційні можливості вчителя? Не секрет, що часто серед кращих учителів вирізняються, в першу чергу, найбільш активні, енергійні, амбіційні педагоги. Але рейтинг школи залежить не від наявності у колективі окремих зірок-педагогів, дійсно талановитих, яскравих. Про якість навчальної роботи в школі свідчать насамперед міцні та ґрунтовні знання школярів. А для цього потрібно, щоб був творчим, здатним до впровадження інновацій весь педагогічний колектив. Тому, щоб не відбувався процес застою в роботі учителів, не припинялося вдосконалення фахової майстерності, та щоб не страждали діти, у нашому навчальному закладі було  створено  Школу педагогічної майстерності.

Технологія діяльності

Наша  Школа має свою невеличку історію з минулим, сьогоденням і надіюсь майбутнім. Про минуле згадувати не будемо, ми його прожили, наробили помилок, навчилися їх виправляти. Та й про майбутнє загадувати не станемо, це місія наших наступників. А зупинимось на дні сьогоднішньому. Саме зараз наша Школа педагогічної майстерності отримала нове життя, нові стратегії розвитку, тому і назва інша –  Школа творчості.

Заняття  Школи педагогічної майстерності у школі проводяться щомісячно.

Основними завданнями є

  • сприяння поліпшення якості навчання та виховання;
  • реальне оновлення школи, оновлення педагога, усього навчально-виховного процесу;
  • творення інноваційних методик шкільної освіти, нестандартних проектів;
  • творчо, творчо, дуже творчо працювати.
    Тематика занять ШПМ складається відповідно до бажань та запитів педагогів вивчити те чи інше питання (за результатами анкетування і діагностики). План роботи складається на основі матеріалів методичної преси, найсучасніших досягнень педагогічної науки.  
        Кожне заняття  - це своєрідний коктейль нового, старого, серйозного, кумедного. Але все це сприймається, засвоюється і зразу ж «переходить» на уроки до дітей. Іде постійний процес навчання і відпочинку. В це важко повірити, але це дійсно правда. Саме такий стиль роботи допомагає активізувати творчу ініціативу вчителів, забезпечують високий рівень засвоєння ними сучасних теорій і педагогічної майстерності. Для цього у своїй роботі застосоовую нетрадиційні форми методичної роботи з використанням інтерактивних методик, коли задіяні усі  присутні. Залежно від того, яка мета, тема та завдання ставляться при плануванні того чи іншого заняття обираю форму його проведення, обов’язковою умовою якого є залучення педагогів до активної співпраці, ознайомлення з педагогічними технологіями, вироблення в них позитивного ставлення до сучасних методів навчання, зацікавлення в їх використанні. 
          Спочатку вчителі йшли на це неохоче, були скептично налаштовані, мовляв, дитячі забавки. А ще були такі які шкодували мене як чергову жертву «непосильного громадського доручення». Але згодом відношення до цього навчального процесу змінилося.  Це підтверджує і кількісний показник відвідувань.

Із висловлених вражень дізнаємося, що кожному цікаво побачити свою колегу  в різних ролях, бо саме цьому сприяє робота в групах, без якої не відбувається практично жодне заняття. Та й зразу стає помітно, хто лідер, хто людина творча, а хто й тут намагається зайняти позицію «моя хата скраю». Проте, працюючи керівником Школи педагогічної майстерності, намагаюсь проводити якнайменше лекцій чи доповідей, надаю перевагу дискусіям, творчим звітам, тренінгам, відкритим урокам з педагогами і справжнім учительським посиденькам «Педагогічна майстерня».

А тепер про результативність нашої роботи. Два роки, точніше 18 занять – це так мало, щоб пізнати істину. Тому говорити про якість досягнення ще надто рано. Але цього часу цілком вистачило, щоб посіяти оптимізм у педагогічному колективі, віру в успіх. І я надіюсь, що згодом серед учасників конкурсів та фестивалів педагогічної майстерності з'являться ті, хто працює в Маяківському НВК . А ще я спробувала на практиці довести всім своїм колегам, що «вчительське щастя» дійсно існує.

  А тепер пропоную вашій увазі фрагменти нашої діяльності.
Тема  Аналіз уроку презентація
Тема На власний смак (заняття з тренінговими технологіями) презентація
Тема Створення портфоліо
Тема ІКТ: минуле, сьогодення, майбутнє
Тема Мистецтво спілкування
































Немає коментарів:

Дописати коментар